Achtergrond
Een gezonde leefstijl verlaagt het risico op hart- en vaatziekten en andere chronische ziekten. Voor veel mensen is het alleen moeilijk om hun leefstijl te veranderen. Toch zijn er momenten waarop mensen sneller geneigd zijn tot het veranderen van hun leefstijl, bijvoorbeeld na belangrijke levensgebeurtenissen of bij een confrontatie met een chronische ziekte. Deze momenten noemen wij ‘teachable moments’. Tijdens een teachable moment staat iemand meer open voor leefstijladviezen. Daarom is het belangrijk dat teachable moments die zich voordoen in de gezondheidszorg goed worden benut, bijvoorbeeld door het geven van gerichte leefstijladviezen op het juiste moment.
Doel van het onderzoek
In het TEACHLIFE project onderzoeken wij in hoeverre bepaalde levensgebeurtenissen, zoals het doormaken van een hartinfarct, een teachable moment voor leefstijlverandering voor iemand kunnen zijn. Ook proberen we deze momenten beter te begrijpen. We bestuderen daarom welke psychosociale en contextuele factoren bepalend zijn voor het hebben van een teachable moment. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de rol van iemands identiteit, emoties, en risicoperceptie. Ook onderzoeken wij hoe we binnen de gezondheidszorg beter gebruik kunnen maken van potentiële teachable moments, door middel van het aanbieden van gerichte leefstijladviezen op het juiste moment.
Binnen het TEACHLIFE project focussen wij ons vooral op cardiovasculaire teachable moments: ziekenhuisopnames voor hart- en vaatziekten. Echter bestuderen wij soms ook andere gebeurtenissen, zoals de COVID-19 crisis of een zwangerschap.