TEACHLIFE deelstudies

Binnen het TEACHLIFE project werken wij aan verschillende onderzoeken. Lees meer over de verschillende deelstudies in onderstaande onderdelen.

Hartinfarct als teachable moment

Na het doormaken van een hartinfarct komen positieve gedragsveranderingen zoals stoppen met roken vaker voor, zowel bij hartpatiënten als hun partners. Het is dus mogelijk dat het krijgen van een hartinfarct een potentieel teachable moment is voor een hartpatiënt en diens partner. In deze studie onderzoeken wij of hartpatiënten en hun partners de periode rondom het hartinfarct hebben ervaren als een teachable moment, of er leefstijlveranderingen hebben plaatsgevonden, en welke psychosociale en contextuele factoren hier bepalend in waren. 

De inclusie van deelnemers is uitgevoerd in samenwerking met het HMC en het Haga ziekenhuis. In totaal hebben 14 hartpatiënten en 9 partners deelgenomen aan twee open interviews op 1 en 5 maanden na het hartinfarct. 

Status: Momenteel zijn wij bezig met het verwerken van de resultaten en het schrijven van een wetenschappelijk artikel over deze studie.

COVID-19 crisis als teachable moment voor hart- en vaatpatiënten.

Hart- en vaatpatiënten hebben een hoger risico op complicaties bij een COVID-19 besmetting. Omdat het hebben van een gezonde leefstijl dit risico op complicaties juist verlaagd, hebben wij tijdens het begin van de pandemie onderzocht in hoeverre de COVID-19 crisis door hart- en vaatpatiënten werd ervaren als een teachable moment voor leefstijlverandering.

Wij hebben een online vragenlijst rondgestuurd aan panelleden van Harteraad, welke door 830 Nederlandse hart- en vaatpatiënten is ingevuld. Tussen de 8 en 28% van deze deelnemers gaf aan dat zij gemotiveerder waren om gezonder te leven door de coronacrisis, vooral op het gebied van voeding en bewegen. Deze resultaten laten zien dat de pandemie voor een deel van de hart- en vaatpatiënten werd ervaren als een teachable moment. Ook zagen wij in de resultaten dat het hebben van een teachable moment voornamelijk was geassocieerd met een verandering in iemands zelfconcept. Dit betekent dat hoe meer een patiënt het gevoel had te zijn veranderd als persoon door de coronacrisis, hoe vaker zij de coronacrisis ervaarden als een teachable moment.

De resultaten van deze studie laten zien dat het nuttig kan zijn dat gezondheidsautoriteiten en beleidsmakers aandacht besteden aan het extra benadrukken van het belang van een gezonde leefstijl tijdens huidige en toekomstige pandemieën. 

Lees het gepubliceerde wetenschappelijke artikel gratis hier:

Benutten van het teachable moment binnen de cardiologie, perspectief zorgprofessional

Tijdens een teachable moment, zoals rondom een ziekenhuisopname voor hart- en vaatziekten, zijn patiënten extra ontvankelijk voor leefstijladviezen die zij krijgen. Wanneer zorgprofessionals op een juiste manier en op het juiste moment leefstijladviezen aanbieden tijdens deze teachable moments, kunnen zij het effect van hun adviezen vergroten. Deze studie onderzoekt daarom wat zorgprofessionals binnen de cardiologie nodig hebben om het potentiële teachable moment rondom een ziekenhuisopname van hart- en vaatpatiënten te benutten, door middel van leefstijladviezen op het juiste moment.

In deze studie worden zorgprofessionals die werkzaam zijn binnen de cardiologie gevraagd om deel te nemen aan een interview of om een korte vragenlijst in te vullen. In het interview en de vragenlijst vragen wij bijvoorbeeld wat zij denken dat het meest effectief is qua leefstijladvisering, wanneer leefstijladviezen het best gegeven kunnen worden, hoe vaak zij leefstijladviezen geven en wat hun hierin belemmert. 

Uiteindelijk hopen wij toe te werken naar het schrijven van aanbevelingen voor een korte tool of interventie waarin we gaan proberen om het teachable moment van hart- en vaatpatiënten optimaal te benutten.

Status: Op dit moment zijn wij bezig met de dataverzameling. Voor deze studie zijn wij nog op zoek naar deelnemers. Wilt u meedoen? Klik dan op de knop:

Zwangerschap als teachable moment

Naast negatieve gezondheidsgebeurtenissen, zoals het doormaken van een hartinfarct, kunnen positieve periodes in iemands leven ook maken dat iemand gezonder wil gaan leven. In deze studie hebben wij daarom onderzocht in hoeverre een zwangerschap een teachable moment voor leefstijlverandering kan zijn. Ook hebben wij bekeken in hoeverre een verhoogde motivatie tot gezonder leven was geassocieerd met sociale steun, veranderd zelfconcept, het hebben van positieve of negatieve emoties, en risicoperceptie. 

In totaal hebben 343 zwangere vrouwen deelgenomen aan het invullen van een online vragenlijst. 

Status: Momenteel zijn wij bezig met het schrijven van een wetenschappelijk artikel over deze studie.

Cardiometabole risicotaxatie in de eerste lijn

Patiënten die bij een cardiometabole risicotaxatie bij de huisarts horen dat zij een verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten, worden aangeraden om zich te houden aan een gezonde leefstijl. In deze studie onderzoeken wij in hoeverre patiënten die cardiometabole risicotaxatie in de eerste lijn krijgen een teachable moment voor leefstijlverandering ervaren. Ook bekijken wij in hoeverre het ervaren van zo’n teachable moment ook daadwerkelijk samenhangt met positieve gezondheidsuitkomsten, zoals het verbeteren van iemands bloeddruk. 

Deze studie is een samenwerking met The Box, onderdeel van het Hartlongcentrum van het LUMC. Op dit moment worden deelnemers geïncludeerd.

Ontwikkeling en validatie van vragenlijsten

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar potentiële teachable moments tijdens belangrijke levensgebeurtenissen. Omdat er nog geen gevalideerde meetinstrumenten bestaan is de methodologische validiteit van deze studies vaak laag en is het lastig om studies onderling te vergelijken. Samen met verschillende gezondheidsexperts, werkzaam bij het HMC ziekenhuis of Capri Hartrevalidatie, en hart- en vaatpatiënten, hebben wij twee valide en betrouwbare vragenlijsten ontwikkeld ten behoeve van onderzoek naar hartevents als teachable moments. De Cardiac Teachable Moment Framework (CardiacTM) scale meet of een hartevent voldoet aan 3 kenmerken van een teachable moment: veranderd zelfconcept, affectieve impact en verhoogd risicoperceptie. De Cardiac Lifestyle Change Intention (CardiacLCI) scale meet of het hartevent vervolgens leidt tot een verhoogde intentie om leefstijl te veranderen. 

Deze vragenlijsten kunnen in de huidige of in een aangepaste vorm gebruikt worden om verder onderzoek te doen naar het potentieel en de onderliggende mechanismen van levensgebeurtenissen als teachable moments. 

Vind de vragenlijsten en lees het gepubliceerde wetenschappelijke artikel gratis hier:

Effectieve leefstijladviezen, perspectief patiënt

Patiënten die worden opgenomen in het ziekenhuis voor hart- en vaatproblemen, krijgen vaak adviezen over het aannemen van een gezonde leefstijl tijdens of na hun opname. Zeker wanneer zij meedoen aan de Hartrevalidatie. Wij zijn benieuwd wat patiënten van deze leefstijladviezen vonden en in welke mate deze hebben bijgedragen aan het creëren van een potentieel teachable moment.

Door middel van interviews en vragenlijsten onderzoeken wij in deze studie daarom het perspectief van hart- en vaatpatiënten wat betreft leefstijladviezen rondom een ziekenhuisopname voor hart- en vaatziekten. Specifiek zijn wij benieuwd naar wanneer, op welke manier, en door wie zou leefstijlcounseling volgens hart- en vaatpatiënten gegeven moeten worden.

Status: Op dit moment zijn wij bezig met de dataverzameling in samenwerking met Capri Hartrevalidatie.